RSS

כך תהפוך לגבר, גבר: מדריך מעשי

04 אוג
כך תהפוך לגבר, גבר: מדריך מעשי

בניסיון להבין מתי ילדים הופכים לגברים במדינה הזו, העליתי שני פוסטים בשם "כמה פעמים הפכת לגבר ושום דבר לא קרה?". הפוסטים סקרו את התחנות הרבות שהילד הישראלי עובר בניסיון להפוך לגבר: חלקן סמליות (סקס ראשון), חלקן פרימיטיביות (בר מצווה) וחלקן בלתי נמנעות (מות ההורים). המסקנה היא שהמבנים החברתיים והתהליכים שנועדו להכשיר אותנו לתפקד כגברים, נכשלים בהגשמת ייעודם. לכישלון הזה חוברים תהליכים כלכליים מגדריים וערכיים, היוצרים תחושת חסר הדוחפת אותנו בין תחנות החיים השונות. ההפיכה לגבר תושלם רק כאשר הרצון של אדם לשאת באחריות על חייו ועל חיי סביבתו יקבל ביטוי במעשיו ולאחר שרכש את היכולות שיאפשרו זאת. כיום גברים בשנות ה-20 וה-30 לחייהם חיים כשהם מרגישים כילדים הכלואים בגוף של גברים, ומתקשים להבין מתי ייסגר הפער בין גילם הביולוגי ובין התחושה הפנימית, בה הם עדיין ילדים.

במציאות הנוכחית הגבריות אינה כרוכה בתהליכי "בשילה" (המונח הפסיכולוגי לתהליכים ביולוגיים שלא ניתן להאיץ או ליזום). אנחנו יודעים כי גם מאמן האתלטיקה הטוב בעולם לא יוכל ללמד תינוק ללכת בטרם הגיעה שעתו, אך זה לא מפריע לנו לצפות לך שהתהליך הזה ישכפל את עצמו בכל שאר תחומי החיים, אך זו שגיאה שתוצאותיה הן עצלנות, פסיביות וקיפאון. כל אדם שייכנס למיטתו בלילה כילד, וייצפה להתעורר בה כגבר למחרת, יתאכזב. כדי להרגיש כמו גבר, צריך להתנהג כמו גבר.

אז איך עושים את זה? כמו בני ישראל, שעה שקיבלו את התורה במעמד הר סיני: "נעשה ונשמע".

שינוי, כל שינוי, מתחיל במעשה, ולביסוס הטענה הזו אני קורא לדגל את אריסטו, שקבע כי החיים הנכונים הם חיים של שמורכבים מתרגול והגשמת הסגולות הטובות. הבלוג-מגזין "12 דקות" עושה עבודה הרבה יותר טובה ממני בלתאר זאת, וכך נכתב שם:

"אז מה מאפיין את הסגולה הטובה? ראשית, סגולות טובות מתבטאות בבחירות ובהתנהגויות שלנו – הן בשום פנים ואופן לא מושג תיאורטי. לפי אריסטו אי אפשר להיות טוב מבלי להגשים את הטוב הזה. שנית, הסגולה טובה היא סוג של אתוס, דרך חיים. אין אפשרות להיות ערכי רק לרגע אחד. זה עניין של חיים שלמים, הדורש אימון והכשרה שיש להם מרכיבים פרקטיים ורגשיים."

ובכן, עיניכם הרואות: החיים הטובים – ללא אבחנה בין גברים ונשים – הם חיים של הגשמה ותרגול המעשים הנגזרים מסגולות טובות, ועל מנת לרכוש סגולה כלשהי, אתה צריך להתנהג כאילו היא כבר שלך, ורק אז היא תהפוך חלק ממך.

הסבר נוסף, פילוסופי פחות, מצוי בתיאורית הדיסוננס הקוגניטיבי. בהגדרתו, הדיסוננס הקוגניטיבי הוא סתירה בין ערכים או תפיסות. לדוגמה – אדם שממשיך באכילת בעלי חיים למרות שהוא יודע כי הדבר כרוך בגרימת סבל רב לחיות. במידה והדבר מפריע לו, נוצר מתח שעליו לפתור על ידי שינוי בהתנהגות או בעמדותיו. ייתכן ויפסיק לצרוך בשר, ובכך ינקה את מצפונו (שינוי בהתנהגות) וייתכן שיבחר להאמין שחיות נבראו כדי לשמש מזון לבני האדם, וזהו מצב טבעי ובלתי נמנע, ובכך יצדיק את סבלן (שינוי בעמדותיו). באותו האופן, על מנת ליישב את הסתירה בין התחושה "אני עדיין ילד" ובין הידיעה ש"אני כבר גבר" יש ליזום ולאמץ דפוסי פעולה שיפתרו את המתח בין שתי התפיסות. על מנת להפוך לגבר עליך להתנהג כמו הגבר שאתה רוצה להיות.

כך תעשה זאת:

תחליט:
איזה מין גבר אתה רוצה להיות?
 כדי להפוך לגבר עליך לגשת למשימה הזו בדיוק כמו שמתכננים טיול – עליך לבחור יעד, ולפיו לגזור משמעויות ודרכי הגעה. אם המודל שבחרת הוא דון דרייפר – למד אותו לעומק: כיצד הוא מתמודד עם קשיים? איך בנויה השגרה שלו? איך הוא מתייחס לאנשים שבחייו? ולנשים שבחייו? יכול להיות שתוך כדי הרהורים תגלה שהוא לא המודל המתאים לך, או שעליך בו לעשות שינויים כדי שיתאים לך. חשוב על זה, ובמידת הצורך תחפש מודל חדש.

תחקה:
איך מתנהג הגבר הזה?
מרגע שהבנת מי המודל המועדף עליך ואילו דברים שהוא עושה הופכים אותו למי שהוא, תתחיל לעשות את אותם הדברים. חלק מהדברים האלו ירגישו מאולצים, חלקם יגרמו לך להרגיש מזויף וחלקם ידרשו ממך להתגבר על קשיים וחוסר נוחות. זה צפוי, זה בלתי נמנע, וזה חלק ממנת יומו של כל גבר. רק אחרי שתתגבר על עצמך ותמצא את הכוח להמשיך לעשות את אותם הדברים, תבין שאתה בדרך הנכונה. עליך לשנות את ההתנהגות שלך, וזה לא אמור להיות כיף. תהיה חזק.

תבדוק:
האם המודל שבחרת מציאותי?
המודלים הגבריים השכיחים מציגים כמה בעיות, כשאחת מהן נובעת מהיותם סטריאוטיפיים ומוגזמים. זה אולי הופך אותם למודלים קלים לחיקוי, אך איומים מכל שאר הבחינות. בעיה אחרת מקורה היא שהמודלים האלו נכשלו או שעבר זמנם: האמפרי בוגארט, קלינט איסטווד, או וין דיזל – הם השפיעו על האופן בו גבריות נתפסת כיום, אך אף אחד מהם אינו מייצג בהצלחה את המציאות הנוכחית. יהא מי שתבחר כמודל, זו אחריותך לוודא שהחלקים באישיותו שאתה בוחר לאמץ אינם כאלו שיסבו לך ולסביבתך יותר נזק מתועלת (במילים אחרות: תחשוב שנייה לפני שאתה משנה את השם ל"דון").

אל תפסיק:
גם אחרי שהצלחת להבין איזה מין גבר אתה רוצה להיות, וגם אחרי שמצאת מודל שיכול לעזור לך להגשים זאת, אתה עדיין לא לגמרי על המסלול הנכון. בדיוק כפי שלא ניתן לצפות לכך שיום אחר "תתעורר גבר", לא ניתן לצפות שבחירה או החלטה להפוך לאחד יספיקו בשביל להפוך אותך לכזה. בסופו של דבר עדיף להיות הטוב ביותר כמי שאתה, מאשר להגיע מקום שני בניסיון להיות מישהו אחר. הניסיון יגלה לך מה אפשרי עבורך ומה יישאר בגדר פנטזיית פילם-נואר, כך שאת הבחירות שלך תצטרך להמשיך לתחזק, אך זהו תהליך טבעי של תיאום ציפיות וההצלחה שלו תלויה במידת יכולתך להסתגל, ולהתמיד בכך, שהרי "בחשובות שבהצטלבויות הדרכים של חיינו אין תמרורים".

~ הצטרפו ל"ביצים" בפייסבוק או הירשמו כמנויים לבלוג (צד שמאל למעלה) ~ 
~ זכרו: הרשומה אינה מוגנת בזכויות יוצרים. השתמשו בה בכל דרך שתמצאו לנכון כדי להפוך את העולם לטוב יותר ~

 
6 תגובות

פורסם ע"י ב- 04/08/2012 ב- פסיכולוגיה

 

תגים: , , , , , , , , , ,

6 תגובות ל-“כך תהפוך לגבר, גבר: מדריך מעשי

  1. עורך: טיפול שורש

    07/08/2012 at 15:55

    תגיד לי, אתה רציני לגבי זה? למה לרצות להיות גבר ואיזה גברים כמודלים יש כבר לחכות?
    אני מוכנה להיות מודל לחיקוי עבוד מי שרוצה ולא חסרה לי מלאאאאאאא גבריות. כמו גם קצת יותר מדי נשיות היסטרית מתפרצת, וזה הכי כיף.

    מאשה

     
  2. אלון

    11/08/2012 at 23:27

    אחרי שתי כתבות נהדרות על איך להפוך לגבר. או מה זה גבר לעומת ילד.
    אני יוצא מופתע קצת? כל כך פשטני
    בתור בחור שצריך להוכיח עצמו יום יום מול הסביבה משפחה בת זוג ובעיקר עצמי – השיטה לבחור דמות כלשהיא ולחקות אותה כמעט בלתי נתפסת.
    הפירוש לאריסטו – שוב לדעתי – מעט מוגזם – בהבנה שלי –
    קח את הסגולות הטובות שלך -הצדדים הטובים – מבפנים. וחזק אותם, איך תדע מה זה פשוט תקשיב.
    והכי חשוב לא לחקות מבחוצ אלא להדגיש את הטוב או הדכולה הטובה שבכל אחד מאיתנו – לבחור (הבחירה חשובה מאוד) בצדדים הטובים.
    כולנו מרגישים בדיוק מתי אנחנו לא מדייקים ועדיין הולכים בזה – העבודה הקשה באמת היא לבחור (!!) תמיד בטוב – וזה כבר המון עשייה.

    בכל מקרה, תודה רבה על הכתבות שלך ועל מה שהן מעוררות!!

     
    • טל שמואלי

      12/08/2012 at 23:13

      אני חושב שזה לא סותר.
      אני מצאתי עת עצמי הערב, בסיומו של יום מורכב שלא הייתי מרוצה מהאופן בו התמודדתי איתו, יושב וחושב.
      במישור המעשי – לא הייתי גאה בעצמי היום על הבחירות שעשיתי. במישור הפילוסופי הושבתי את עצמי מול דף והתעסקתי עם זה קצת. כתבתי לעצמי איזה מין בן אדם הייתי רוצה לפגוש בהתמודדויות עתידיות כאלו, ואני בטוח שמחר אהיה יותר קרוב אליו, מאשר אם לא הייתי עושה כלום.

      נגיד והחלטת "לבחור בטוב", הרי זה לא שממחר הטוב פשוט יזלוג החוצה ממךץ במקרים האלו צריך לשבת ולחשוב "איפה הטוב הזה היה כשהייתי צריך אותו?" וכשאין תשובה ברורה לנסות לאמץ התנהגות שאתה מאמין בה ולנסות אותה בפעם הבאה שאתה בסיטואציה דומה. לגבי אריסטו.. אני מבין כל כך מעט בפילוסופיה אמיתית שאני חושב שזה גובל בזילות השימוש שעשיתי בו, אז אני מקבל לגמרי את מה שכתבת, ולא שוכח את המחמאה! תודה אלוף.

       
  3. AP

    12/08/2012 at 11:55

    "אם בחרת בדון דרייפר-" אז אני מציע שתסתובב 180 מעלות ותבחר במשהו אחר, כי אתה לא בכיוון בכלל.

     
    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)

      12/08/2012 at 23:19

      שמע, הוא משהו שצריך לדבר עליו בהזדמנות. יש בו את כל מה שגברים רוצים לעצמם, ואז עוד קצת. כשזה מגיע לעוד קצת, אנחנו מרגישים כמו הנשים שלו – אוהבים אותו בגלל מי שהוא ושונאים אותו בגלל מה שזה אומר עלינו.

      השאלה, בהקשר שלו, היא האם אפשר לקבל רק את הטוב? אם כן, הוא מודל נהדר. אם לא, אז כל אחד צריך למתוח את הגבולות שלו איפה שהוא מוצא לנכון ולהחליט מה נסבל עבורו, ומה לא.

      את מי אתה היית מציע?

       

כתיבת תגובה