RSS

הנסיך הקטן הגדול: על גבריות שנעלמת

30 יונ
הנסיך הקטן הגדול: על גבריות שנעלמת

אתמול חגג אנטואן דה סנט-אכזופרי את יום הולדתו ה 112. העובדה שעשה זאת ממקום קבורתו הלא-וודאי באזור הריביירה הצרפתית לא אמורה להרוס את המסיבה. מה שאמור להרוס אותה היא העובדה שמותו בטרם-עת-אם-כי-לפני-שנים-רבות של הטייס הצרפתי מהווה חלק מההתפוררות, שלא לומר ההתפרקות, של הגבריות כפי שאנחנו רוצים לחשוב עליה. יום הולדתו ה-112 זו הזדמנות לשרטט את דמותה של הגבריות הנכחדת הזו, ואולי אפילו להפיח בה רוח חיים.

סנט-אכזופרי היה טייס, שהחל את דרכו כדוור והמשיך כטייס מודיעין שנלחם במלחמת העולם השנייה, במהלכה גם מצא את מותו. בטרם הפך לאבק כוכבים סנט-אכזופרי הספיק לכתוב 8 ספרי פרוזה ושירה, בניהם אחד שנכנס לפנתיאון של הספרות העולמית. "הנסיך הקטן" נכתב אחרי נחיתת אונס במדבר הסהרה שבעקבותיה צעד סנט-אכזופרי עם שותפו למסע במשך 5 ימים, בחום, ביובש ועם אמצעי הישרדות מעטים. במהלך הצעידה סנט-אכזופרי הזה את דמותו של נסיך קטן, שלימים יהפוך לספר הצרפתי הנקרא ביותר בהיסטוריה. סוד גדולתו של הספר לא מצוי בעלילתו או בלשון בה נכתב, אלא ברבדיו הרבים וביניהם, שהרי "מאחורי כל הדברים הנראים לעין, יש דבר מה גדול יותר; כל דבר הינו נתיב, שער או חלון הנפתח אל משהו אחר." הנסיך הקטן מהווה ביטוי מושלם למשפט הזה, אך מעבר לכך – המשפט הזה מייצג את העיקרון שמצוי בלב עשייתם של גברים רבים, חיים ומתים.

חייו ומותו של סנט-אכזופרי מצטרפים לסיפורם של הרפתקנים אחרים שהבינו כי חיי הנצח הם תוצאה של התחככות במוות. מה שהבדיל את המתגרים-במוות המפורסמים מאחיהם המפורסמים-פחות-אך-מתים-באותה-המידה היה היכולת לשאוב משמעויות נוספות מחוויותיהם ולתווך אותם לשאר בני האדם, שהעדיפו להתרסק עם מטוסם בסהרה ממקום מושבם על הספה בסלון, תוך לגימת קפה והנהונים רבי-רושם. בין ההרפתקנים הנוספים שבחייהם ציוו לנו את הגבריות יש את המינגוויי ואיאן פלמינג. המשותף לאותם גברים הוא הקשר הסימביוטי בין חייהם ויצירתם – לא ניתן להבדיל מתי יצירתם היא מטרת חייהם ומתי חייהם הם רק מקור לחומרי הגלם עבור יצירתם, או במילותיו של פלמינג, שכתב את דמותו של ג'יימס בונד: "לא אבזבז את חיי בניסיון להאריך אותם".

יום הולדתו של סנט-אכזופרי היא התירוץ לחזור לדיון שכבר נפתח כאן בעבר בעניין קיצם של הגברים. קיצם של הגברים משמעותו לא היכחדותם הפיזית, שכן 49 תינוקות על כל 100 שנולדים הם עדיין גברים, אלא משהו אחר: קיצם של הגברים מתייחס למרחק בין מה שנחשב כגברי ובין הישות הביולוגית שמתבגרת בצילם של ענקים כמו המינגווי, פלמינג ואחרים בזמנינו אנו, אך מבלי לשחזר את הישגיהם או אפילו לשאוף לכך. נקודת המוצא של הדיון הזה עבורי הייתה בהרצאת TED של פיליפ זימברדו בה הוא אמר ש"בנים נכשלים מבחינה אקדמית. הם נכשלים חברתית עם נערות, והם נכשלים מינית עם נשים" והמסקנות שבאו בעקבותיה – "האנשים היחידים שצריכים לדאוג מזה הם למעשה הורים של בנים, וגם של בנות. מחנכים וגם מי שמשחק הרבה במשחקי וידאו. יוצרי סרטים ו… נשים שרוצות גבר אמיתי שהן יכולות לדבר איתו, שיודע לרקוד… שיכול לעשות אהבה לאט ולתרום לתהליך האבולוציוני שנדרש כדי להעלות את המין האנושי שלנו מעל לרמתם של החלזונות, וזאת כמובן, מבלי להעליב את החלזונות".

את הגורמים לכישלון תלה זימברדו בתרבות הדיגיטלית בה סמיילים פשטניים מחליפים רגשות מורכבים ובה צ'אט אינפורמטיבי מחליף אינטראקציה אינטואיטיבית. מי שגדל לתוך העולם הזה, הוא אמר, לא רוכש את היכולת לקרוא תווי פנים ביעילות ולומד לצרוך את ריגושיו בקצב שהולך ועולה בהתמדה, כאשר מי שגדל לצידה פשוט מתנוון. מה להרצאה משנת 2011 ולמותם של הנפילים הללו? בעיקר הפרשנות המוטעית שלנו לפועלם של גברים אלו. בעוד שחייהם וכתיבתם אמורים היו לעורר בנו השראה לחיות את חיינו במלואם, עם שרוולים מופשלים וידיים מלוכלכות, אנחנו למדנו להסתפק בסיפוריהם ולחיות את חיינו כ"חיים יד שנייה". למדנו לסמוך עליהם שיתארו את שחוו טוב מספיק בשביל שאנחנו שאנו נרגיש כאילו לקחנו בהם חלק, אך ללא המאמץ והסיכון הכרוך בחיים אלו.

גדולתם של אותם גברים, מעבר לכשרונם, היא ביכולתם להיות גם וגם – אנשי רוח ואנשי מעשה, באותו הזמן. הרפתקנים ומשוררים. הדואליות הזו נטועה עמוק בפולקלור, בהיסטוריה וגם בתרבות העכשווית. מהאבירים וקינותיהם ודרך קציני הצבא שמצופים להיות אנשי "ספרא וסייפא". טובים עם העט לפחות כמו שהם טובים עם הנשק, רק שהגלגול הנוכחי בתרבות ה"גם וגם" הוא, במקרה הטוב, תואר דו-חוגי: כלכלה ומשפטים. פסיכולוגיה ותקשורת. תרבות הפנאי שלנו מתמצה בטלוויזיה וקניונים וכך גם הדואליות שבחיינו מוגבלת לארוחת ערב וסרט. הגיבורים של תרבות זו הם אנשי ה"גם וגם" מהסוג הנחות ביותר – סלבריטאים על לא עוול בכפם שהופכים לשחקנים, סופרים או מגישים בשביל להנציח את הסלבריטאות שלהם, אך מבלי למלא אותה בתוכן.

אם הגברים שהזכרתי היו רק דמויות מיתולוגיות, מומצאות, הייתי אומר ניחא – אפשר להסתפק בסגידה אליהם ובהתרפקות על מעשיהם ופועלם, מופרך ומדומיין ככל שיהיה, אך חבר'ה כאלו עדיין חיים בנינו וייצוגים שלהם עדיין פועלים עלינו ועדיין מניעים אותנו לפעולה, דוגמה אחת היא הפרסומות של אולד ספייס, בהם אייזיאה מוסטפה הוא וריאציה של הגבר הנשאף, שיכול לבנות מטבח ואחר כך גם לאפות בו עוגה, כל זה כשהוא רוכב על סוס (בלי חולצה). ייצוג נוסף, אהוב עלי במיוחד הוא "האיש המעניין ביותר בעולם", המשמש את הבירה המקסיקנית DOS EQUIS. הליהוק לדמותו בוסס על ההנחיה של משרד הפרסום, לפיה האיש המעניין ביותר בעולם "הוא אדם עשיר בחוויות וסיפורים, דומה לאופן בו הקהל שלנו רוצה להיות בעתיד. הוא לא אמור לגלם את המותג, אלא לדברר אותו בהתנדבות: הוא והמותג חולקים את אותה נקודת המבט על החיים – יש לחיות אותם באופן מעניין".

ציון מותם ופועלם של הרפתקנים דגולים אסור שיהיה רק גלעד לחיים שנמוגו, מקום אליו עולים לרגל ומעלים זיכרונות על ארכיטיפים שפג תוקפם, אלא לשמש כמגדלור אליו שוחים גברים כל העת מעתה ועד עולם, ואם אפשר – נגד הזרם. המצב הקיומי הפושר הזה, הרופס, שהונצח בשירו של אביב גפן "ילד סינטתי כבוי מול מסך שדולק" – אסור שתתקיים. המינגוויי כתב ש"סופר צריך לכתוב כאילו הוא עומד למות עם סיום הספר", אך מבלי לחיות קודם לכן – הדבר בלתי אפשרי ובלתי מתקבל על הדעת. מטרתה של ההצהרה הזו היא אינה למדוד את מידת הגבריות על בסיס טיבם של הסיפורים שהיא מנפקת, אלא להדגים שהמוות אפשרי גם בטרם חיינו באמת, ועם זה אסור לנו להשלים.

~ הצטרפו ל"ביצים: החוויה הגברית לסוגיה" בפייסבוק  או הירשמו כמנויים לבלוג (צד שמאל למעלה) ~ 
~ הרשומה אינה מוגנת בזכויות יוצרים. אנא השתמשו בה בכל דרך שתמצאו לנכון כדי להפוך את העולם לטוב יותר ~

 
תגובה אחת

פורסם ע"י ב- 30/06/2012 ב- פסיכולוגיה

 

תגים: , , , , , , , ,

תגובה אחת ל-“הנסיך הקטן הגדול: על גבריות שנעלמת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

 
%d בלוגרים אהבו את זה: