RSS

אורגזמה בשקית: הבעיה עם הפורנו

05 מאי
אורגזמה בשקית: הבעיה עם הפורנו

ביום חמישי השבוע עלתה בסלונה הרשימה הבאה. היא לא נכתבה עבור ביצים, אך אירועי הימים האחרונים ערערו אותי מספיק בשביל להעלות אותה גם כאן. האביב האופטימי מפנה את מקומו לקיץ רווי יצרים, שהתחיל, לדעתי, באותו המקרה בחוף בוגרשוב. מעט אחריו הפייסבוק הוצף בדיווחים על חייל שנעדר, ושעות לאחר מכן גופתו הירויה נמצאה. במכתב שהשאיר נכתב "אל תתגעגעו אלי". הבוקר התעוררתי לקרוא שאב לשתיים, בבאר שבע, נדקר למוות – לעיני אשתו – אחרי שביקש שקט מקבוצת נערים שהרעישה מתחת לביתו.

לכאורה, בלתי אפשרי לחבר בין הנקודות ולקבל תמונה קוהרנטית – חץ מהבהב – שמצביע על האשמים. כל אחת מהפרשות האלו מוטלת לפתחה של רשות או מוסד אחר, כשהרצף כולו מצטופף תחת הכותרת החלקית: "צירוף מקרים". אי אפשר להניח את האצבע על הנקודה המדוייקת בה הכל השתבש. קשה לקבוע היכן התחילו הסדקים המוסריים שהובילו לאירוע בחוף בוגרשוב, וקשה לציין בדיוק מה הוביל את נטע ברנד להתאבד, ואם הצבא יכול היה למנוע זאת. גם כאשר אנחנו טוענים שהרצח של אתמול הוא פועל יוצא של "חינוך קלוקל" אנחנו עדיין לא קרובים יותר למניעת הישנות מקרים מהסוג הזה, ומה נשאר? לעמוד בחוסר אונים אל מול מציאות עגומה עגומה, עתירת בעיות שאינינו יודעים מה מקורן. הרשומה הבאה עוסקת בפורנוגרפיה, נוגעת באלימות ומסתיימת בלי בשורה, פרט לחיזוק האלמנט של אחריות אישית שהוא הבסיס שעליו נשען כל מה שיכול להתקלקל.

המילה פורנוגרפיה נזרקת באמצעי התקשורת במגוון הקשרים – מיניים, מדיניים וחברתיים. גישה אחת לפירוש המילה היא הגישה הסובייקטיבית, לפיה לפורנוגרפיה אין הגדרה, אבל קל מאוד לזהותה כשנתקלים בה. מטיבי הלכת ינסו לכלוא את המילה הטעונה תחת הגדרה כלשהי, ואחת כזו קיימת, לפחות על פי הויקיפדיה-בריטניקה: "פורנוגרפיה היא תחום שעיקרו הוא הצגה של גוף האדם או התנהגות המינית של האדם במטרה לעורר גירוי מיני". מכיוון שאנו עדים לשימושים במילה פורנוגרפיה גם שלא בהקשרים מיניים, ניתן להרחיב את ההגדרה, שמבארת כמה מהבעיות שעולות כשדנים בנושא: פורנוגרפיה היא הצגתם של גירויים באופן שגורם לתגובה רגשית מהירה ועוצמתית.

העיסוק בפורנוגרפיה יוצר קיטוב, ולאו דווקא בין גברים לנשים, אלא בין שתי העמדות העיקריות: עמדת ה"נגד" המבוססת על הטענה שצרכני הפורנו, גברים או נשים, הם חלאות אדם, סוטים, ונצלנים חסרי מצפון. ככה, בפנים, וזאת מכיוון שמין, על שלל צורותיו, מקושר בין היתר גם לפחד, אשמה ובושה. מנגד, מתייצבים אלו הטוענים שכל עוד היצירה הפורנוגרפית נעשית בהסכמה ועל ידי מבוגרים, זהו אמצעי לגיטימי לחקירת המיניות והרחבת גבולותיה, ושאין כל פסול בצריכתו. תקוותי בשורות הבאות היא למנות כמה מהבעיות שעולות ככל שהתעשייה הזו צוברת תאוצה וככל שגיל החשיפה אליה יורד.

פורנו מחפיץ נשים: כל מי שצפה בפורנו בחייו יוכל להעיד על כך. בסרטי הפרונו הנשים אינן אלא כלי קיבול, הן משדרות זמינות מינית תמידית, ומייצרות אשליה שניתן לתקשר עם נשים תוך התעלמות מההיבטים הרגשיים והאינטלקטואליים של מערכות היחסים בין בני האדם.

פורנו הוא זנות: התעשייה כולה מושתתת על שחקנים שמקבלים תשלום על השימוש בגופם לטובת הנאתם המינית של הצופים בהם, וזה פסול. אני לא מכיר גברים שצורכים שירותי מין ואלו שאני יודע שצרכו בעבר מתביישים בכך או שלא היו עושים זאת שוב. תרשים הזרימה שמוכיח שפורנו הוא זנות שונה במעט מזה שהתרגלנו אליו, אך קבלת תשלום עבור מין זו זנות, כך שצריכה של זנות, גם אם בחינם ודרך האינטרנט, היא תרומה לתעשייה.

פורנו יוצר ציפיות בלתי מציאותיות מסקס: רוב הנשים שאנו רואים ברחוב אינן נראות כמו הנשים שמביטות אלינו בעיני עגל מהמסך או המגזינים. הן גם לא מתנהגות כמוהן במיטה. לחלקן אפילו יש מה להגיד. רוב קוראי המאמר הזה גדלו בתקופה בה הפורנו היה מחתרתי, אך ילידי שנות התשעים שהגיעו לבגרות מינית כשהאינטרנט כבר התבסס מקבלים את שיעורי החינוך המיני שלהם דרך הרשת, ולא באף מקום אחר. הניסיון לשחזר חוויות מעולמות הפורנו בחיים האמיתיים מהווה מכשול גם במערכות היחסים שלנו. הפערים בין המציאות ובין התנהגויות-הפורנו מייצרים מצב בו החיים האמיתיים אינם עונים לציפיות שנוצרות בעקבות ההתחנכות על ברכיהם של שחקני ושחקניות פורנו. מערכות היחסים נמצאות בסיכון אמיתי כאשר הגברים נמצאים בחיפוש מתמיד אחרי האחת שתוכל לממש את הפנטזיות שהם הותנו להתרגש מהן.

פורנו מעלה את סף הגירוי: בכל פעם שאנחנו מנסים משהו חדש אנחנו צפויים להתרגש ממנו – אפקט הראשוניות הזה מופיע במקומות רבים, בהם סמים, אוכל ופורנו. הבעיה מתחילה בחשיפה החוזרת, שאחרי זמן מה אינה מצליחה לשחזר את אותה התחושה שייצרה בפעם הראשונה, מה שמאלץ לחפש חוויה אינטנסיבית יותר – רק בשביל להרגיש את אותו האפקט הראשוני. בני גילי בוודאי זוכרים את הרצועה האירוטית של ערוץ 3, בלילות שישי. באותם ימים הספיק גב חשוף ושתי ידיים שמלטפות אותו בשביל לייצר ריגוש. היום מוכרים ככה שמפו.

השפעה שלילית על הדימוי העצמי: הצפייה בפורנו חשפת גברים לנשים בדיוניות ובמידה דומה – גם לגברים כאלו. לגברים שהם שחקנים מקצועיים שמתוגברים בסטרואידים ותרופות, שניחנים בפרופורציות בלתי-סבירות וכמעט בלתי ניתנות לשחזור בעבור רובינו, וכך הציפיות הבלתי מציאותיות של גברים ממין חוזרות אליהם כמו בומרנג. בבואם לקיים יחסי מין הם ישוו עצמם לשחקנים שראו באינטרנט וכשהם מתודלקים ברגשי אשם על ביצועיהם הממוצעים הם ייגשו לאקט המיני בבושה ובכעס.

אם לחזור לנקודת המוצא, שלפיה פורנוגרפיה אינה רק הצגה של גוף האדם בכדי לייצר גירוי מיני, אלא הצגה של גירויים כדי לייצר תגובה רגשית מהירה ועוצמתית, ניתן לשאוב את הסיכום מעולם תוכן מקביל: אלימות. הקשר בין צפייה באלימות בטלוויזיה ובמשחקי מחשב ובין התנהגות אלימה בוסס זה מכבר, וכך גם המתאם – צפייה באלימות מגדילה את הסיכוי להתנהגות אגרסיבית, ואין כל סיבה להניח שתהליך זה לא חל גם במקרה של צפייה בפורנו – ככל שצופים יותר, כך משתנים דפוסי ההתנהגות במציאות.

על פניו, נדמה שלמרות ש"כולם עושים את זה" אנחנו לא חווים את ההשלכות של הצפייה בפורנו כצונאמי של הידרדרות ערכית (או שמא?). הסבר אפשרי הוא שלחברה המערבית יש טכניקות להרחיק מאיתנו את הצדדים הלא נעימים של הקיום, ובלבד שנמשיך לצרוך בעקביות את מוצריה. כשם שתעשיית המזון מרחיקה מאיתנו אם המוות והאלימות שכרוכים בייצור האוכל שלנו, כך אנחנו לא מודעים למה שמתרחש מאחורי הקלעים של אחת התעשיות המשגשגות בעולם. יש היום ילדים שגדלים מבלי לדעת ששניצל היה פעם תרנגול, תנחשו איזה גברים הם יהפכו להיות כשמדובר במין.

אנחנו מתקשים ליהנות כשאנחנו מביאים בחשבון את הסבל שנגרם לאחר רק בשביל לשרת את מטרותינו, ולמרות ההשוואה הלא אלגנטית לתעשיית המזון, המסר הוא ברור: תעשיית הפורנו היא תעשיה מזיקה. ההתחככות בה, מיד ראשונה או שנייה, גוררת השלכות. מטרת המאמר היא להפוך את ההשלכות האלו לברורות יותר, מתוך ההבנה שעצם הערנות לכך שצפייה בפורנו טומנת בחובה גם את התוצאות השליליות האלו יש בה כדי לרסנן ולתרום להתפכחות של גברים בגישתם לנשים, מערכות יחסים ויחסי מין.

~ הצטרפו ל"ביצים: החוויה הגברית לסוגיה" בפייסבוק (LIKE קטן בצד שמאל) או הירשמו כמנויים לבלוג ~
 ~ הרשומה אינה מוגנת בזכויות יוצרים. השתמשו בה בכל דרך שתמצאו לנכון כדי להפוך את העולם לטוב יותר ~

 
16 תגובות

פורסם ע"י ב- 05/05/2012 ב- פסיכולוגיה

 

תגים: , , , , , , , , , , , ,

16 תגובות ל-“אורגזמה בשקית: הבעיה עם הפורנו

  1. דביר

    05/05/2012 at 18:57

    קודם כל אני אתחיל ואומר שאני מסכים איתך לגבי ההשלכות של צפייה בפורנו. באמת אנשים שגדלים על פורנו מפתחים פנטזיות בלתי ניתנות למימוש וגורם להחפצה של האישה.
    התחום שאני חולק איתך זה צילום הפורנו עצמו שנחשב בעיניך כזנות.
    בניגוד לזנות תעשיית הפורנו מבוקרת על ידי המדינה ואף יש לה חוקים. רק לא מזמן קראתי על חוק שאם אני לא טועה רצו להעביר בקליפורניה שאומר שלא יותרו לצילום סרטים שבהם הגבר לא לובש קונדום, בגלל המסרים השליליים שזה מעביר לצופים.

    אם כך אתה יכול להבין שהצתרפות לתעשייה נעשית ברצון והסכמה מלאה של הגברים והנשים בדומה למועדוני החשפנות שגם שם הכל נעשה מרצון בהסכמה ועם פיקוח הממשלה( ואגב היה לפני כחודש כתבה מאוד מעניינת העיתון 7 ימים בידיעות על הנושא.. ממליץ לנבור בארכיון ידיעות ולקרוא)

     
    • טל שמואלי

      05/05/2012 at 21:36

      דבירסקי, כיף לפגוש אותך פה.

      אחת הבעיות לגבי ההצטרפות מרצון היא שהיא נעשית מבלי לדעת את התמונה המלאה. היא נעשית על סמך מידע חלקי ובלי יכולת של ממש לחזות את העתיד ואת ההשלכות של העיסוק בזה. כתבה שפורסמה השבת, מתייחסת למשהו דומה, תקרא כאן: http://www.haaretz.co.il/gallery/cinema/docaviv/1.1699521

       
  2. דפנה

    05/05/2012 at 20:11

    הי טל,
    פוסט מעולה וחשוב על פורנוגרפיה.
    חסרה לי קצת הדגשה של האלימות שיש בפורנו. עשית את החיבורים בטקסט, אבל לא אמרת אותם בפה מלא: בפורנו לא רק מחפיצים נשים, אלא גם מתייחסים אליהן באלימות והן *אוהבות את זה*.

    העלאת סף הגירוי שהתיחסת אליה לא כוללת רק את האופן בו מוצג הסקס (מעבר מרמיזות אירוטיות לצילום ישיר ובוטה של האקט – ככל שרואים יותר יותר טוב), אלא גם שינוי בתוכן עצמו – מעבר מסקס רגיש ואינטימי לסקס אלים וכוחני.
    בסרט "מחיר העונג" מדברים על זה. בסרט מוצג מחקר שסקר את 300 הסרטים הנצפים ביותר בארה"ב. ב-90% מהסצנות יש אלימות מילולית או פיזית וכמעט 95% מהמעשים האלימים הופנו כלפי נשים. אפשר לקרוא על חלקים מהסרט כאן: http://thepriceofpleasure.com/pdf/studyguide_235.pdf, וזה עמוד הבית שלו: http://thepriceofpleasure.com/index.html

    יותר מזה, בגלל הצימוד בין התוכן הנצפה לסיפוק מיני הצופים לומדים (באמצעות התניה קלאסית) לאהוב את מה שהם רואים. כך גם תכנים שפעם עוררו סלידה הופכים פתאום למושכים, ובעצם הופכים להיות ההעדפה המינית שלנו. פתאום מין לא אלים הוא כבר לא מספק.

     
  3. טל שמואלי

    05/05/2012 at 21:39

    דפנה, תודה. לא הכרתי את הסרט ולא את הנתונים שהעלית, זו תרומה משמעותית.
    מצחיק שהידע הזה נשאר במעגלים של נשים שכבר מודעות לבעיה והגברים שאמורים להיחשף אליו כלל לא מכירים אותו.

     
  4. שילגי

    06/05/2012 at 12:51

    אני שמחתי לראות את הפרסום של פרי עטך בערוצים נוספים. כל הכבוד! עלה והצלח.

    אחרי קריאת הכתבה אני גם מאושש, ניתן לומר, מהניסוח של הנקודות שמבאר כל כך ברור את הנושא.

    פרט למשפט אחד. ומשעשע שהעניין אפילו לא קשור לנושא העיקרי:
    "הקשר בין צפייה באלימות בטלוויזיה ובמשחקי מחשב ובין התנהגות אלימה בוסס זה מכבר"
    הוא לא. וגם אם היה, לא צירפת סימוכין שמציגים את העניין כמוכח.
    לצערי הרב, להיתקל במשפט הזה היה כמו לקרוא מאמר מפי מר לונדון או דמות שוות קאליבר ולהיתקל במשפט על כך שלאתיופים אין נשמה –
    לא מדויק, לא מבוסס ומאוד מעליב.
    צר לי על כך שאדם חכם נופל שדוד לסטיגמות חברתיות. יכול להיות שהיית יכול להימנע מכך אם היית מצרף איזה קישור למחקר תואם?

    אגב, הנקודה שהזכרת בנוגע ל'פורנו הוא זנות': מי אמר שזה דבר רע? אמנם הקיטלוג הוא נכון, לדעתי – אין זה אומר שהזנות היא שלילית (והמילה "זנות" אינה שווה למושג "סחר בנשים". תפריד.).

     
    • טל שמואלי

      07/05/2012 at 2:53

      היי שילגי, תודה על הפרגון, ותודה גם על התיקון – הקשר בין אלימות לצפייה בטלוויזיה שהוכח הוא קשר מעגלי, ולא לינארי כמו שכתבתי. לא כך הדברים בהקשר של משחקי מחשב: http://www.digra.org/dl/db/05163.54594

      בנימה אישית יותר, אני זוכר שכשאני הייתי בן 15 לא הרשו לי, בשום פנים ואופן, לראות את "שתיקת הכבשים". אמא שלי וכל החברות שלה טענו בתוקף שזה יעשה לי סיוטים, ואחרי שאורי, בן של חברים ראה את זה היו צריכים לבוא לקחת אותו באמצע הלילה מאיפשהו מרוב שהוא היה מזועזע. ואורי היה הקרנף בחבר'ה, גדול מאיתנו בשנה, קשוח. היום אחי הצעיר רואה סרטים כמו המסור ואוכל המבורגר תוך כדי. משחקי מחשב כמו GTA ודומיו נפוצים יותר ממה שהיה סנייק כשאני הייתי בגילו. יש כאן אסקלציה כלשהי ואני מאמין שביחד עם הצבא והאקלים החברתי אנחנו יושבים על פצצת זמן.

      אני מוכן להתערב שברשימת הצפייה של החבר'ה שדקרו את ויכמן או שרפו את התיכון שלהם יימצאו כמה מהזוועתונים האלו, ובין אם הקשר קיים או לא, עצם החשיפה המוגברת לאלימות כזו מתדלקת נטיות שניתן היה גם לכבוש או לנתב אחרת, והרי זה קשר, גם אם תיאורטי בלבד.

      ההפרדה בין סחר בנשים ובין זנות – חידוד נכון, קיבלתי לגמרי. לגבי הערעור על כך שזנות היא רעה… יהיה קשה לשכנע אותי אחרת, אבל אני תמיד מוכן להקשיב.

       
  5. דינה

    06/05/2012 at 15:05

    טל,
    כמדי שבוע, יש לי ממתק קטן בדיכאון יום א' והוא לשבת להתפנק על הבלוג שלך, שגם מצליח להחכים אותי וגם לתת כמעט תמיד נקודת מבט חדשה שלא חשבתי עליה. אז תודה.

    היום ישבתי לקרוא ופתאום נזכרתי במקרה שניסיתי מאוד מאוד להדחיק.
    אי שם בעבר, אני וחברתי מ' היינו חיילות תפרניות ובלייניות גדולות, זה הגיל שבו את לומדת שהחיוך שלך קונה לך דרינקים, אני חושבת שבתקופה הזאת הכרתי את הארץ רק משיטוטים בכל מיני ברים ומועדונים בישובים נידחים. והגענו לבר די שכונתי כזה באיזה קיבוץ. השומר במקום היה איש מאוד כריזמטי, שהפך עם הזמן להיות חבר שלנו.
    ואז הוא סיפר, שבין עיסוקיו (מסיבות חילופי זוגות וכו') הוא גם מפיק סרטי פורנו.
    והוא הציע לי ולמ' להשתתף. הוא אמר שזה יהיה סרט של שתי נערות שמשחקות אחת עם השנייה, ללא גברים, ואנחנו נהיה עם מסיכות על הפנים, ובכלל זה לא משווק בארץ אלא רק לחו"ל. הוא הציע לנו 27,000$ כל אחת. רק מה שמתאים לכן. מה שלא אל תעשו.

    טרו סטורי. אני ומ' הסתכלנו אחת על השניה- מה זה בשביל שתי בנות מגניבות ומשוחררות שכמונו? וכל כך הרבה כסף?? זה פאקינג מממן לנו תואר ראשון פלאס המון המון בגדים לכסות בהם את המצפון. הלכנו הביתה לדרכנו בשקט. 27,000$. הוא עובד עלינו? זה אמיתי? הוא כבר התחיל להסביר לנו מה אנחנו עושות עם הכסף ושאי אפשר להפקיד הכל בבת אחת בבנק והתחיל להישמע נורא פרקטי.
    זה היה נשמע כמו שקר גס. אנחנו לא סתומות. אבל זה מלא כסף. וזה רק שתינו. זה לא "אונס". זה אני ומ', חברה טובה. תמיד אנחנו דופקות איזה בוסה אחת לשניה במועדונים בשביל קצת אטנשן.

    החלטנו שאנחנו מסכימות.
    באנו אליו ואמרנו "יאללה". הוא אמר סבבה, בואו לאחת הווילות שלי ונעשה אודישן. בלי מצלמות בלי כלום. באנו לשם באמצע הלילה ועשינו אודישן הכי בתולי ומבוייש שיש. זה היה מביך. הוא רצה להצטרף אלינו בשלב מסוים, ואני איכשהו זרמתי. מ' זזה הצידה.
    קבענו תאריך ויום לצילומים, ביקש שנשאיר את שיער הערווה "כי זה נערות". קוקיות והכל.

    יצאנו משם, 45 דקות באוטו שתקנו. שתיקה חונקת. מסתכלות על הכביש ושותקות. חברתי, אחותי. הכנסתי דיסק למערכת והשיר הראשון היה מוש בן ארי "שיר למעלות". התחלנו לצרוח את השיר בקולי קולות, מההתחלה ועד הסוף, נגמר השיר כיביתי את המערכת והמשכנו לשתוק עד הבית. למחר החלטנו שאנחנו לא עושות את זה וגם לא מדברות על זה יותר לעולם. אבל תחושת ההשפלה והטמטום שחשנו שם ליוותה אותנו עוד הרבה. פתחנו את זה שוב כמה שנים אחר כך כשלקחנו אקסטה ביחד. נורא נורא התביישנו בעצמנו. זה היה סוג של התרופפות ערכים שגם שתי ילדות צעירות וטיפשות יודעות שהן ישלמו על זה אחר כך. כשאני רואה פורנו, אני לא מצליחה ליהנות. אני מסתכלת על הבנים והבנות שם וחושבת מהי הסריטה המוחית/ ההתעללות המינית שהובילו אותם לשם.

     
  6. טל שמואלי

    07/05/2012 at 2:59

    היי דינה, וואו, תודה על המחמאות ועוד יותר תודה על החשיפה והפרגון.

    הסיפורים האלו תמיד מגיעים מחברים של חברים ולמעט התרשמויות אינטלקטואליות, רוב הפעמים המגע עם העולם הזה וההשפעות הרגשיות שלו מגיעות בצורות עקיפות. תודה על ההצצה והחשיפה, זה מוערך מאוד.

    שמחתי לקרוא שעצרתן איפה שעצרתן ועדיין "למדתן לקח". שוב, תודה.

     
  7. אביב

    08/05/2012 at 0:49

    לא הסכמתי עם הפוסט. כמו שלא לכל שולחן יש ארבע רגליים (למרות שלרוב כן) כך אי אפשר לקבוע בצורה כוללת מאפיינים של פורנו מהתבוננות על הפורנו הסטרייטי הנפוץ. אני לא בטוח למשל איפה הנשים מחופצנות בסרט הומואי, ואני לא בטוח איפה הזנות בסרט לא מסחרי.

    אני לא מכיר אף מחקר שהוכיח קשר סיבתי בין פורנו לתקיפות מיניות. השיח המוסרני הזה על פורנו לדעתי מפספס את הנקודה העיקרית שבחברה פטריארכלית נשים יחופצנו ויותקפו עם ובלי פורנו.

     
    • טל שמואלי

      08/05/2012 at 12:31

      אהלן אביב – אתה לגמרי צודק לגבי פורנו הומואי, חידוד נכון. אני לא בטוח שהבנתי את הכוונה מאחורי הטענה השנייה של הזנות.

      לגבי פורנו ותקיפםוץ מיניות – אני לא מכיר מחקר כזה בעצמי, וטענתי היא שבמצבים מסויימים פורנו מזיק, ולא בגלל שהוא מייצר תקיפות מיניות, אלא בגלל שהוא יוצר ניכור בכל מיני רמות.

       
      • גרייף

        09/05/2012 at 15:48

        אתה כותב פוסט על סוג אחד מאוד ספציפי של פורנו, שהוא אמנם הסוג העיקרי והדומיננטי של פורנו, אבל הוא בצרות כמו תעשיות אחרות וכנראה חלקו בשוק יקטן משמעותית לעומת פורנו חובבני ופורנו מאירופה (ראה כאן http://goo.gl/0U4Pm)
        אני אציין שתעשיית הפורנו, כמו תעשיית הזנות, מאוד מזיקה *לעוסקים בה*, אבל להשוות ביניהן *רק* על בסיס הריגוש המיני, זה לא מספק. מעבר לעובדה שההגדרה שלך לפורנוגרפיה כוללת סטנד-אפ, או יצירות אמנות חזקות במיוחד – זו בעיה גדולה.

        כפי שכתב הגבר מעליי, לא מצאתי אף מחקר שחיבר בין צפייה בפורנו לאלימות או בין צפייה בפורנו לציפיות לא מציאותיות מסקס; הספר "דפיקה" של רואץ' טען שהזמינות של מין בחיינו (היא לא התייחסה ספציפית לאינטרנט, אבל זה בטח גורם מסייע) העלה משמעותית את הידע לגבי מין דווקא אצל גברים, שלא נוטים לדבר על סקס. כפי שצפייה ב"מת לחיות" לא מייצרת אצלנו ציפייה לא משמעותית מהיכולת שלנו לקפוץ מבניינים או לחטוף 40 כדורים לחזה ולשרוד, כך צפייה בפורנו נתפסת אצלנו כמשהו ששייך לעולם הפנטזיה – לא למציאות.

        בדיון על זנות, אי אפשר להפריד את הממד הערכי של זנות (שקשה לי כליברל לאסור עליו) והממד המציאות של זנות (שמראה שבמציאות זונות נמצאות צעד אחד מעל, או מתחת, לשפחות מין; שסובלות מאלימות ואונס וכו' וכו'), באותה מידה קשה להפריד את הממד הערכי של פורנו (שהתקיפה אותו היא תקיפה פוריטנית מתחסדת שכמוה משתמשים כדי להרחיק הומוסקסואלים מלהתנשק בשמונה בערב) ובין הממד המציאותי שלו (שזו תעשייה, כאמור, מזיקה מאוד למשתתפיה). לכן אני מסכים איתך שנתינת יד לתעשייה הזו, רכישת מוצריה, היא נתינת יד לסבל שעוברים משתתפיה. אבל אני מתנגד בחריפות לטענות הכלליות שלך, כאילו עצם הצפייה במימוש פנטזיה הוא מזיק. אם כל הפורנו באינטרנט היה מצויר או מרונדר ב-CGI, אני לא רואה איזו התנגדות הייתה יכולה להיות לך לצפייה בו.

         
      • טל שמואלי

        09/05/2012 at 17:40

        אהלן איתי, נהניתי מהתגובה שלך, ואני מרגיש שאני צריך לחדד כמה דברים – בניגוד לסיטואציות מיניות שהנן נחלתם של גברים רבים, לא כך הדבר לגבי הקמיצה מבניינים והתחמקות מקליעים, אם כי הבנתי את ההקבלה, ונטל ההוכחה הוא עלי והוא גדול.

        באשר להתנגדות הגורפת לפורנו והפיכתו לממוחשב ע״מ להתגבר על הבעיות המוסריות שהוא מעלה – הצדק עמך, אך הבעיה שמטרידה אותי היא התוצאה הישירה של גדילה בסביבה פורנוגרפית ופחות ההיבטים המוסריים של התעשיה. עבור נער שהופך לגבר כאשר כל מה שבוא יודע הוא יודע בזכות מורנו, אני צופה סיכוי גדול יותר להיתפס להשלכות שמתוארות בפוסט.

        אי אפשר – ואין סיבה – לערער על הידע שפורנו יכול להקנות לצופים בו. ומעבר לידע – סקרנות ורעב ופתיחות שאלו גם אלמנטים משמעותיים בחיי מין בריאים ועשירים. השאלה, שנשארת פתוחה, היא איך להשיג את הידע הזה מבלי לקחת חלק בהתפתחות בלתי מבוקרת של תעשיה ׳רעה׳.

         
  8. דפנה

    09/05/2012 at 17:43

    הי, אני מגיבה שוב כי אני רואה שהעניין הזה של "לא הוכח קשר בין צפיה לפורנו ובין אלימות" חוזר פעם אחר פעם.

    גם לי אין התנגדות עקרונית לפורנו. הבעיה שלי היא עם הפורנו כפי שהוא זמין כיום. כמו שכתבתי למעלה, הפורנו היום לוקח כיוון מאוד אלים, במיוחד כלפי נשים. נכון שאפשר למצוא גם פורנו לא אלים, ונכון שיש אלימות שאינה מופנית כלפי נשים, אבל זה מיעוט מהסרטים.

    והנה האופן שבו פורנו משפיע על העדפות מיניותו:
    אנחנו צופים בסרט, שאולי אפילו קצת דוחה אותנו בפעם הראשונה (סצנה מאוד אלימה, זוויות צילום בוטות, הרבה הפרשות גוף וכו'…). בזמן שאנחנו צופים בסרט, אנחנו בד"כ מאוננים. כך הגירוי שמוצג בסרט מוצמד אצלנו עם חיזוק חיובי (עונג מיני). הדבר נכון שבעתיים כשגם יש אורגזמה בזמן הצפייה בסרט. לאחר כמה פעמים כאלה, כשנצפה בגירוי הזה כבר נחוש גירוי מיני (אפילו אם פעם זה היה דוחה בעינינו) – זוהי התניה קלאסית. מכיוון שרוב הסצנות הן אלימות (המקור לכך בתגובתי הקודמת למעלה), לאט לאט משתנה ההעדפה שלנו לכיוון אלים יותר. סף הגירוי עולה.
    מעבר לזה השחקנים בפורנו אינם נראים כמו מבוגרים נורמליים. אברי המין של הגברים גדולים במיוחד (גם החזה של הנשים…), ופעמים רבות השחקנים מסירים שיער (ובמיוחד הנשים). גם זה משפיע על ההעדפה.
    ויותר מזה – בפורנו הנשים נהנות שמשפילים אותן, מכים אותן, הן נהנות לקיים יחסי מין עם כמה גברים במקביל וכו' וכו' – לא בדיוק הסקס הרגיל בין שני בני זוג, ובטח לא הדברים שכל אישה תסכים אליהם.
    כך קורה שבמפגש עם המציאות, מה שאנחנו רואים מולנו שונה משמעותית ממה שהתרגלנו אליו על המסך, וזה משפיע על היכולת שלנו להינות. בגלל שאנחנו לא מודעים לתהליכים האלה, זה נדמה לנו שזה לא משפיע. אבל זה כן.

    אני יכולה להגיד מנסיון שכשאני מעבירה סדנאות בבתי"ס על אלימות מינית, קורה לא פעם שאני שואלת את התלמידים מהו אונס קבוצתי, והתשובה שאני מקבלת היא אורגיה. אם זה לא טשטוש הגבולות בין פורנו למציאות, אני לא יודעת מה כן.

     

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

 
%d בלוגרים אהבו את זה: